Jest rok 1897...
Wilhelm Maybach konstruuje pierwszą chłodnicę wężową wykorzystującą rurki o przekroju czworobocznym
z myślą o chłodzeniu silnika spalinowego samochodu
CHŁODNICE DO AUT ZABYTKOWYCH
Wynalazek ten na ponad 200 lat określił wytyczne konstrukcyjne układów chłodzenia silników spalinowych i ukierunkował ogólny kształt sylwetki przedniej części pojazdów samochodowych. Chłodnica, oprócz funkcji chłodzenia stała się, ze względu na swoje usytuowanie, elementem dekoracyjnym, kluczowym elementem podkreślającym charakter auta.
Wraz z rozwojem motoryzacji chłodnica została umieszczona pod maską silnika, co pozwoliło uzyskać lepsze parametry aerodynamiczne i ochronić ją przed drobnymi uszkodzeniami. Na zewnątrz auta jej miejsce zajęła "atrapa chłodnicy" z wlotami powietrza wielokrotnie do złudzenia przypominająca samą chłodnicę, np. Citroen BL 11 (zdjęcie obok) lub Mercedes W123.
Warsztat nasz, istniejąc od 1967 roku, zajmuje się nieprzerwanie naprawą oraz dorabianiem samochodowych wymienników ciepła. Przez cały ten czas udało nam się zgromadzić wystarczająco dużo doświadczenia i wiedzy, aby móc podejmować się zadania trudnej sztuki regeneracji i odbudowy chłodnic do aut zabytkowych - nawet tych z początku dziejów motoryzacji...
Poniekąd w latach 60-tych niczym nadzwyczajnym nie był widok chłodnicy o konstrukcji ulowej (celowej) lub płytowej.
-
Popularny przed laty rdzeń ulowy.
W chwili obecnej dysponujemy technologią oraz częściami, często jeszcze sprzed kilkudziesięciu lat, pozwalającymi zaproponować nasze usługi wszystkim miłośnikom, posiadaczom i kolekcjonerom starych samochodów, pasjonatom oldtimerów chcących wskrzesić do dawnej świetności piękne pojazdy z dawnych epok motoryzacji.
Proponujemy Państwu usługi w zakresie naprawy, regeneracji oraz odtwarzania starych, zabytkowych chłodnic.
Podczas regeneracji chłodnic mających niejednokrotnie blisko 100 lat najważniejsze jest zastosowanie metod i technologii z ich epoki, dlatego do regeneracji używamy, jeśli to tylko możliwe, rdzeni o konstrukcji zgodnej z oryginalnym wykonaniem. I tak, przy naprawach, regeneracji lub odtwarzaniu chłodnic wykorzystujemy:
-
Chłodnica Syreny FSM po regeneracji
– zastosowaliśmy rdzeń typu McCord.
rdzenie McCord w wersji z płaskimi mosiężnymi rurkami i miedzianą wiatrówką; stosujemy je do tych „troszkę młodszych” oldtimerów oraz youngtimerów.
rdzenie FlatFin do „nieco starszych” oldtimerów.
rdzenie ulowe zwane również celami stosowane do tych „naprawdę najstarszych” perełek motoryzacji
oraz w nagrzewnicach klasyków z USA lat 70 i 80, a nawet z początku lat 90 ubiegłego wieku.
Wykonujemy rekonstrukcje chłodnic zabytkowych:
• według powierzonej dokumentacji,
• ze wzoru lub rysunków -
również do replik i pojazdów studyjnych.
-
Zrekonstruowana chłodnica
do retro Renault KZ, model z roku 1931
Na zdjęciach obok i poniżej prezentujemy dwa przykłady, w pełni naprawionych przez nas, zabytkowych chłodnic, w których występują rdzenie typu FlatFin.
-
Chłodnica Citroen BL 11 z roku 1954,
po naprawie, jeszcze przed pomalowaniem
Na FB prezentujemy m.in. zdjęcia aut zabytkowych