Menu

  CZY WIESZ, że nie każdą chłodnicę w razie zużycia trzeba wymieniać na nową?  

W wielu przypadkach wystarczy ją zregenerować poprzez wymianę rdzenia (radiatora).

Regeneracja chłodnic zalecana jest szczególnie w samochodach ciężarowych

Zalety regeneracji chłodnic:
- chłodnica z prawidłowo wymienionym rdzeniem ma taką samą żywotność
    jak chłodnica fabrycznie nowa
- regeneracja jest tańsza od nowej chłodnicy
- regeneracja chłodnicy trwa ok. 3 godz.
- na miejscu posiadamy gotowe chłodnice na wymianę
    do większości samochodów ciężarowych poruszających się po naszych drogach.

Regenerować można niemal każdą chłodnicę samochodową:
- chłodnice wody
- chłodnice oleju
- chłodnice powietrza
(intercoolery)
- chłodnice klimatyzacji (kondensery)
- nagrzewnice


  Obsługa układu chłodzenia - co warto wiedzieć.  

Właściciele aut, którzy terminowo przeprowadzają przeglądy okresowe oraz na bieżąco wymieniają wszystkie zużyte podzespoły i płyny eksploatacyjne z reguły nie mają problemów z układem chłodzenia.

Problemy pojawiają się, gdy nasze auto jest pozbawione czujnego oka mechanika na stałe opiekującego się autem i  znającego jego historię. Nawet, gdy wasz samochód to tylko urządzenie do przemieszczania się, 'przysługuje mu' przynajmniej raz w roku kontrola sprawności układu chłodzenia.

Pierwszy objaw złego działania układu chłodzenia to długotrwale utrzymująca się wysoka temperatura cieczy chłodzącej. Drugi to zbyt częste włączanie się wentylatora. Na początek należy skontrolować poziom cieczy chłodzącej w zbiorniczku wyrównawczym. Poziom płynu chłodniczego należy zawsze sprawdzać na zimnym silniku, gdyż objętość płynu zwiększa się wraz ze wzrostem temperatury silnika.
   Jeśli wleje się go zbyt dużo, po nagrzaniu nadwyżka zostanie wyrzucona poza układ chłodzenia, niekiedy powodując jego uszkodzenie.
   Natomiast zbyt mały poziom płynu może nie wystarczyć do prawidłowego schłodzenia silnika lub być przyczyną niezałączania się wentylatorów oraz powodować zapowietrzanie układu chłodzenia.

Pamiętajmy, że we współczesnych autach, układ chłodzenia silnika to układ ciśnieniowy pracujący w wysokich temperaturach i nawet niewielkie nieszczelności, niekiedy niewidoczne gołym okiem, powodują poważne ubytki cieczy chłodzącej. Więc jeśli w niedługim czasie musimy kilkakrotnie uzupełniać ciecz w naczyniu wyrównawczym, to należy zgłosić się do serwisu samochodowych układów chłodzenia.  Wycieki cieczy mogą się pojawić w różnych miejscach: w nagrzewnicy, w pompie wodnej, w przewodach łączących silnik z chłodnicą, w samej chłodnicy, a nawet w czujnikach lub załącznikach wentylatorów. Usunięcie niektórych wycieków jest proste - np. wystarcza wymiana popękanych przewodów.

W przypadku dużych uszkodzeń mechanicznych lub eksploatacyjnych trzeba się liczyć z większymi kosztami. Dla chłodnic bardzo niebezpieczne są kamienie wyskakujące spod kół pojazdu jadącego przed nami. Między innymi dlatego niektórzy kierowcy samochodów ciężarowych i terenowych w miejscu wlotu powietrza umieszczają specjalną siatkę zabezpieczającą chłodnicę przed uszkodzeniami. Nie mniej niebezpieczne od kamieni są owady w okresie letnim skutecznie zatykające żeberka chłodnicy.

Niekiedy, całkiem nieświadomie, można doprowadzić do obniżenia wydolności układu chłodzenia.
    W samochodach z klimatyzacją montowane są obok siebie dwa wymienniki ciepła. Bardziej wysunięty na zewnątrz jest kondensator klimatyzacji, tuż za nim znajduje się chłodnica silnika. Zdarza się, że obydwa urządzenia mają jednakową wielkość choć nie są identyczne - (większe przerwy między żebrami ma skraplacz). Takie przesłonięcie chłodnicy kondensatorem klimatyzacji powoduje, że brud zatrzymuje się głównie na chłodnicy. silnika.  Dlatego po sezonie letnim należy sprawdzać czystość chłodnicy lekko odchylając skraplacz. Gdy jest ona mocno zalepiona owadami, bezzwłocznie trzeba chłodnicę oczyścić, a najlepiej zrobić to w profesjonalnym warsztacie, gdyż samemu łatwo spowodować rozszczelnienie układu chłodzenia.
 

  Jaki płyn chłodniczy stosować w nowoczesnych samochodach  

Dobór płynu ustala producent samochodu. W najnowszych autach wyposażonych w chłodnice aluminiowe powinno się stosować płyn na bazie glikolu. Opakowania z takim środkiem z reguły są oznaczone symbolem 'alu'. Głównymi parametrami wpływającymi na jego przydatność do chłodnic jest odporność na zamarzanie oraz temperatura wrzenia. Stacje ASO zalecają jego wymianę nie rzadziej niż co 2-3 lata.  Po tym czasie traci on właściwości antykorozyjne.

 

  Jak zwalczamy grzyba czyli odgrzybianie klimy  

Klimatyzacja samochodowa to wynalazek, zdaniem wielu kierowców, bardzo pożyteczny i dlatego obecny niemal w każdym nowym aucie..  Niestety wymaga regularnej obsługi, w tym dezynfekcji.

Klima przydaje się nie tylko w lecie.  Jej włączenie jesienią lub w zimie to niezawodny sposób na osuszenie szyb pokrytych parą.  To dlatego, że zawarta w powietrzu para wodna zostaje skroplona na zimnej powierzchni parownika. Tak powstała woda skapuje na tacę ociekową i stąd jest odprowadzana przewodem poza samochód. Prosimy nie niepokoić się strużką wody usuwanej przez układ klimatyzacji.   :)

Raj dla drobnoustrojów.  Woda skraplana na parowniku stwarza środowisko, w którym doskonale rozwijają się różne grzyby, pierwotniaki i bakterie. I to pomimo stosowania wysokiej jakości filtrów kabinowych, gdyż na parowniku nieuchronnie zbiera się cieniutka warstewka materii organicznej - pożywka dla mikrobów. Dzięki temu mogą się one znakomicie rozwijać.. i bardzo skutecznie obrzydzić jazdę samochodem.  Mówiąc krótko: śmierdzi pleśnią. Jej zarodniki to jedne z najsilniejszych alergenów - mogą wywoływać przykre reakcje uczuleniowe - kata, wysypkę, nawet astmę.

Dlatego regularna i skuteczna dezynfekcja układu klimatyzacji jest niezbędna dla zdrowia pasażerów.
Firma Chłodnice Rosłoniec s.c. stosuje dwie metody dezynfekcji klimy w Państwa samochodach:

• Ozonowanie klimatyzacji oraz ozonowanie samochodu.  Ozon (gaz o niebieskawej barwie cięższy od powietrza, tlen którego cząsteczki składają się z 3 atomów) to niezwykle skuteczny środek grzybobójczy i odkażający zarazem. Stosowany do wyjaławiania wody i do sterylizacji pomieszczeń szpitalnych, gdyż jest skuteczny nawet w niewielkim stężeniu - wg encyklopedii 50 razy skuteczniejszy od chloru. Obecnie ozonu używa się do dezynfekcji układów klimatyzacji. Ale.. uwaga! - ozon w zbyt dużym stężeniu to gaz toksyczny i jego stosowanie wymaga zachowania ostrożności.
W naszym serwisie używany jest wydajny ozonator (generator ozonu) marki Magneti Marelli.

•• Ultradźwięki we mgle czyli rozpylanie środka dezynfekującego za pomocą ultradźwięków.  Do dezynfekcji wykorzystuje się także ultradźwięki - falę akustyczną o wysokiej częstotliwości (dźwięki te nie są słyszane przez człowieka). Spośród urządzeń do czyszczenia układów klimatyzacji tą metodą wybraliśmy Waeco AirCon Service Refresh-o-mat.
Urządzenie to wprowadza do układu klimatyzacji środki chemiczne o odpowiednim składzie i tworzące mgłę o bardzo drobnych kropelkach. Ta mgiełka jest ośrodkiem, w którym emitowane są ultradźwięki o odpowiedniej sile i częstotliwości. Unoszące się drobiny preparatu wprowadzone w drgania rozbijają nagromadzony brud i skupiska drobnoustrojów. W tej metodzie preparat czyszczący dociera do trudno dostępnych zakamarków, co jest jej dużą zaletą.

Czyszczenie układów klimatyzacji powinno mieć charakter profilaktyczny!

Dlatego należy je przeprowadzać regularnie przynajmniej co dwa lata, a najlepiej raz do roku, co da gwarancję, że parownik nie zamieni się w hodowlę bakterii.

Praktyka warsztatowa pokazuje jednak bardzo często, że trafiają się samochody z tak zapuszczonymi klimatyzacjami, że odgrzybianie powyższymi metodami okazuje się nieskuteczne. Wtedy pozostają tylko: albo pracochłonne (przez to kosztowne) wymontowanie parownika i umycie go poza układem lub też wymiana parownika klimatyzacji. 

Rabaty dla warsztatów, sklepów motoryzacyjnych i taxi.
Sprzedaż wysyłkowa.
ZAPRASZAMY DO ZAKUPU i MONTAŻU CHŁODNIC W NASZYM SERWISIE